Federalno ministarstvo kulture i sporta & Bit Centar & Američki kutak Tuzla & Laboratorium & AKM & Saranda & Kabil
Programerka a ne štreberka
JULI 1, 2021 | LEJLA BAŠIĆJasno je da se podatak o vrlo malom broju angažovanih žena u IT
sektoru može posmatrati kao posljedica nedostatka dodatnih aktivnosti u STEM
oblastima za mlađe grupe djevojaka. U trenutku kada djevojke odluče da upišu
fakultet, veliki broj se odlučuje za upis tzv. “lakših” fakulteta, uslijed
dugogodišnjeg uticaja društva i porodice o stereotipima i predrasudama o
inžinjerskim zanimanjima kao “muškim” poslovima. Dodatno je važno napomenuti da
većina djevojaka nije imala priliku da se upozna sa modernim STEM aktivnostima
kao što su nauka, programiranje i robotika te nemaju razvijene osjećaje
radoznalosti, kreativnosti i sposobnosti da rješavaju probleme.
Na osnovu dosadašnjeg iskustva rada sa studenticama tehničkih fakulteta,
pokazalo se da veliki broj studentica ima nisko samopouzdanje i pored odličnog
uspjeha tokom studija. Ideju za ovaj projekat smo dobili nakon implementacije
manjeg projekta pod nazivom “Explore new borders” gdje smo u tri različite
osnovne škole održali jednokratne 3-satne radionice sa Lego robotima. Pozitivno
iskustvo iz tog projekta kao što je veliko interesovanje djevojčica nam je
poslužilo kao inspiracija za ovaj projekat, pri čemu smo željeli ispraviti
greške i pružiti rad sa djevojčicama u dužem periodu.
Sveukupni cilj projekta
Projekat "Programerka, a ne štreberka!” ima za cilj organizovanje i implementaciju ljetne škole programiranja i robotike za djevojke i djevojčice u dobi od 8 do 18 godina. Projekat je namjenjen za dvije grupe djevojaka: prvu grupu predstavlja skupina članica udruženja “GirlTHing” koje su ujedno i studentice fakulteta tehničkih nauka, u cilju njihovog osnaživanja te razvoja i unaprijeđenja IT i “soft skills” vještina; dok drugu grupu čine djevojčice i djevojke u osnovnim i srednjim školama na području grada Tuzla. Projekat je zamišljen da se realizira na način da studentice postanu edukatorice za mlađe generacije djevojaka i samim tim im približe koncepte STEM tehnologija, programiranja i robotike, dok mlade djevojke i djevojčice iz osnovnih i srednjih škola se upoznavaju sa novim tehnologijama iz drugačijeg ugla u odnosu na tradicionalno školovanje.
Planirane aktivnosti
Koncept ljetne škole se pokazuje opravdan iz više razloga: djevojke se
zabavljaju, druže i intenzivno uče za vrijeme školskih praznika, imaju mogućnost
da se fokusiraju 5 dana samo na projekat kojim se bave, te je brzina i dubina
učenja povećana u odnosu na školsku godinu jer druge školske i izvanškolske
aktivnosti su minimizirane. Prioritetne oblasti koje pokriva projekat uključuju
upotrebu računara, gdje će studentice kao i djevojke imati priliku da se
upoznaju sa radom na računaru kao i alatima potrebnim za programiranje malih
uređaja i robota; programiranje u različitim programskim jezicima kako bi
implementirale funkcionalnosti različitih uređaja te “soft skills” vještine
neophodne za edukatorice u smislu vještina prezentacije, timskog rada, prijenosa
znanja i razmjene iskustva.
Aktivnosti koje planiramo sprovesti u ovom projektu se odnose na organizaciju i
implementaciju 2-sedmične ljetne škole. U toku prve sedmice će se odvijati rad
sa djevojkama iz srednjih škola, pri čemu će imati priliku naučiti da rade sa
Arduino uređajima u sklopu kreiranja inteligentnih i zabavnih rješenja (kao što
je npr. pametna prskalica antibakterijskog gela za ruke). Edukatorice će biti
studentice Fakulteta elektrotehnike u Tuzli koje imaju iskustva u radu sa
Arduino uređajima i koje će osmisliti i realizirati navedene aktivnosti. U toku
druge sedmice, djevojčice iz osnovnih škola će imati priliku da rade sa Lego
robotima kao i mikro:bit uređajima kako bi programirale i rješavale zanimljive
izazove.
Važno je napomenuti da velikih broj osnovnih i srednjih škola na području grada
Tuzle ne radi sa robotima i malim uređajima u toku školske godine, a dodatne
edukacije iz STEM oblasti su dostupne pri čemu su roditelji dužni izdvojiti
velike svote novca. S obzirom da je izmjena nastavnog plana i programa
dugotrajan proces, podržavanjem ovakvog projekta doprinosi se razvoju vještina
mladih djevojaka i djevojčica u dobi od 8 do 24 godine, pri čemu računamo i
studentice fakulteta koje će biti uključene kao edukatorice. Udruženje mladih
žena “GirlTHing” ima za osnovni cilj da podrži i osnaži žene svih životnih dobi
da se bave informacionim tehnologijama. Veliki broj naših članica su studentice
tehničkih fakulteta koje su kroz dosadašnje projekte dodatno unaprijedile i
razvile svoje programerske i prezentacijske vještine, što im je pomoglo pri
zapošljavanju i daljem razvoju IT karijere. Naše udruženje je do sada
realizovalo 4 projekta gdje su nam glavne ciljne grupe upravo bile mlade
djevojke, i smatramo da projekti poput ljetne škole programiranja za djevojčice
biti od velikog značaja za razvoj i promoviranje politike prema mladima u
Federaciji BiH.
Trajanje projekta
Od 1.7. do 31.9.2021. godine.